Montessori vzdělávání a výsledky dětí: co ukazuje výzkum

Montessori vzdělávání a výsledky dětí: co ukazuje výzkum
Montessori vzdělávání potvrzuje svou sílu: americká Národní studie ukazuje lepší výsledky dětí oproti běžným školám. Výzkumy ukazují, že kvalitně vedené montessori prostředí dokáže nejen zvýšit úroveň dovedností dětí, ale také vyrovnávat rozdíly, které obvykle vznikají vlivem rodinného zázemí nebo odlišných vývojových předpokladů. Přesto je v České republice a konkrétně v Brně dostupnost veřejných montessori školek velmi omezená. V současné době v naší lokalitě neexistuje možnost navštěvovat montessori mateřskou školu v rámci veřejného školského systému.

Prostor, který ve veřejném školství chybí a proto jsme tady

Naše montessori jesle První krok a montessori školku Druhý krok tak nejsou jakousi nadstandardní náhradou veřejného předškolního vzdělávání, ale naopak odpovědí na jeho chybějící kvalitu. Dokud nebude dostatečný společenský a rodičovský tlak na vznik veřejných montessori tříd, zůstane vzdělávání tohoto typu dostupné především prostřednictvím soukromých jeslí a školek, jako je ta naše. Vnímáme to jako cestu, jak ukázat, že montessori lze dělat kvalitně s respektem k vědeckým poznatkům i dětským potřebám a že by takové prostředí mělo být dostupné všem dětem, nejen těm, jejichž rodiče si jej mohou dovolit.

Smyslem našeho působení není montessori „privatizovat“, ale ukazovat, že funguje  a že si zaslouží místo i ve veřejném vzdělávání. Pokud má být vzdělávání spravedlivé, musí dětem umožnit dosahovat svého potenciálu bez ohledu na rodinné zázemí. Výzkum, který vám chceme představit, naznačuje, že montessori k tomu může být jednou z cest. A dokud tato cesta nebude veřejně otevřená, je naší úlohou ji uchovat a dětem nabídnout.

Výzkumná studie University of Virginia

První celonárodní randomizovaná studie veřejných montessori mateřských škol ve Spojených státech, vedená výzkumníky z University of Virginia, přináší důležité poznatky o tom, jak montessori prostředí ovlivňuje rozvoj dětí. Výsledky ukazují, že děti v montessori programech dosahují lepších akademických i sociálně-emocionálních výsledků než jejich vrstevníci v běžných školkách – a tento efekt přetrvává i v dalších letech.

Studie sledovala téměř 600 dětí ve věku 3 až 6 let v montessori třídách napříč 24 školami. Ukázalo se, že děti v montessori:

  • dosahují lepších výsledků v oblasti čtení, slovní zásoby a rané matematiky,
  • dokáží lépe řídit své chování -soustředit se, odložit impulzivní reakci a dokončit úkol (tyto schopnosti bývají označovány jako seberegulace a pracovní paměť, někdy také jako exekutivní funkce),
  • lépe rozumějí emocím druhých a zvládají sociální situace,
  • častěji si vybírají náročnější úkoly před snadnými -tedy volí výzvu, která podporuje učení.

Na rozdíl od mnoha tradičních programů, kde časem původní přínosy mizí, u montessori dětí se rozdíly oproti běžným školkám v průběhu let ještě zvětšovaly.

Montessori nevytváří rozdíly, naopak je snižuje

Významná jsou dvě zjištění, která souvisejí s rovností šancí:

1. Sociální a ekonomické znevýhodnění a rozdíly ve výsledcích
Rozdíl mezi dětmi z rodin s nižším příjmem (v montessori programech) a dětmi z rodin s vyšším příjmem (v běžných školách) byl menší v každém měřeném období. Na konci studie již nebyl statisticky významný.

2. Schopnost seberegulace jako podmínka úspěchu – ne v montessori
V běžných programech platí, že děti, které se dokáží lépe soustředit a ovládnout impulzivní reakci, mívají i lepší výsledky v učení. Ve třídách montessori tomu tak nebylo -děti s nižší úrovní těchto schopností (tedy slabší seberegulací) dosahovaly stejně dobrých akademických výsledků jako jejich vrstevníci s úrovní vyšší. montessori uspořádání tedy neprohlubuje rozdíly, ale umožňuje růst i dětem, které začínají s horšími předpoklady.

Proč montessori funguje

V prvních šesti letech života prochází mozek rychlým vývojem a zkušenosti v tomto období mohou mít trvalý efekt. montessori prostředí je navrženo tak, aby tento vývoj podporovalo:

  • děti mají přístup k materiálům, které odpovídají jejich vývojové úrovni,
  • mohou si vybírat práci samostatně, ale v jasně strukturovaném prostředí,
  • učí se ve věkově smíšených třídách, kde mladší děti přirozeně pozorují starší a starší si opakováním a pomocí druhým upevňují znalosti.

Kvalita provedení rozhoduje

Výzkum také ukazuje, že výsledky závisí na tom, jak věrně je montessori metoda realizována. Nejlepších výsledků dosahují třídy s tzv. vysokou věrností (autentická montessori):

  • učitelé mají odborné montessori vzdělání,
  • používají se originální montessori materiály v plném rozsahu,
  • výuka není kombinována s tradičními metodami, které s principy montessori nesouhlasí

Pokud jsou tyto podmínky dodrženy, děti obvykle vykazují větší kognitivní i sociální pokroky.

Závěrem

Montessori není pouze „jiný styl výuky“. Je to promyšlené prostředí založené na hlubokém respektu k dítěti, jeho vývoji a přirozené touze učit se. Výzkumy potvrzují, že takové prostředí podporuje akademický růst, sociální dovednosti, vnitřní motivaci a zároveň dokáže snižovat rozdíly mezi dětmi vycházejícími z odlišných podmínek.

Naše školka vznikla právě proto, aby dětem nabídla plně autentické montessori prostředí,  které odpovídá principům potvrzeným vědou i dlouholetou praxí. Autenticita pro nás znamená, že vzdělávání probíhá podle originální montessori metodiky, nikoli podle její volné interpretace. Lektorky se průběžně specializovaně vzdělávají v montessori pedagogice a dále se profesně rozvíjejí. Materiály, rytmus dne i způsob práce s dětmi respektují potřeby a vývojová období dítěte, ne požadavky systému či pohodlí dospělého.

Věříme, že právě kvalita připraveného prostředí a odborná, citlivá práce průvodců rozhoduje o tom, zda montessori vzdělávání skutečně přináší výsledky, které popisuje výzkum.

Zdroje:

Lillard, A. S., Heise, M. J., Richey, E. M., Tong, X., Hart, A. & Bray, P. M. (2017). montessori Preschool Elevates and Equalizes Child Outcomes: A Longitudinal Study. Frontiers in Psychology, 8:1783. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01783. 

Lillard, A. S., et al. (2025). A National Randomized Controlled Trial of the Impact of Public montessori Preschool at the End of Kindergarten. Proceedings of the National Academy of Sciences. DOI: 10.1073/pnas.2506130122. 

Seminář pro rodiče či prarodiče

Hranice u dětí

zaměřeno na věk od 2,5 do 6 let

Hranice u dětí- seminář

20.11.2025 v 16:00 hodin